Nutrigenomics: Gezondere voeding en levensstijl
beïnvloeden genetische activiteit bij patiënten met prostaatkanker
de Volkskrant June 21, 2008
Je bent wat
je eet, dat weten zelfs je genen
Door Ben van Raaij
Het was een opmerkelijk artikel dat deze week verscheen
in het Amerikaanse tijdschrift PNAS (16 juni). Mannen met een milde vorm
van prostaatkanker werd tijdelijk een andere levensstijl opgelegd - met
een gezond dieet, meer beweging en een uur meditatie per dag. Na drie
maanden waren aanzienlijke veranderingen in hun genen te zien. Het is een bescheiden pilot-studie die de Amerikaanse
onderzoekers (van een aan de universiteit van Californië gelieerd
kankercentrum in San Francisco en een onderzoeksinstituut voor
preventieve geneeskunde in Sausalito) hebben gedaan. Ze wilden weten of
voeding en levensstijl de ontwikkeling van prostaattumoren kunnen
beïnvloeden, en onderzochten dat op moleculair niveau. De deelnemers waren dertig prostaatkankerpatiënten die
om persoonlijke redenen allemaal hadden afgezien van gebruikelijke
behandelingen, zoals bestraling, chemotherapie en hormoonpreparaten. Dat
gaf de onderzoekers de kans zonder ethische bezwaren de effecten van een
alternatieve aanpak te kunnen onderzoeken. De patiënten kregen drie maanden lang een dieet met
weinig vet en veel granen, groenten en fruit. Daarnaast werden ze
onderworpen aan een regime van matige beweging (een half uur wandelen
per dag) en een uur stressvermindering, onder meer via meditatie. Het effect na drie maanden was spectaculair: niet
alleen waren de mannen afgevallen en was hun bloeddruk lager geworden (zoals
uit eerdere studies mocht worden verwacht), vergelijking van
weefselmonsters uit de tumoren vóór en na de behandeling wees uit dat
ook de expressie (activiteit) van circa 500 genen was veranderd. Blijkens analyses met micro-arrays (apparaatjes die
genetische activiteit genoombreed aflezen) waren er 48 genen in- en 453
genen uitgeschakeld, waaronder genen die een rol spelen bij het ontstaan
van prostaatkanker. De onderzoekers concluderen dus dat 'interventies'
in dieet en levensstijl genexpressie kunnen 'moduleren'.
'Een aardige studie', vindt
Michael Müller, hoogleraar voeding, metabolisme en genomics aan
Wageningen Universiteit en directeur van het
Nutrigenomics Consortium van het Top Instituut Voedsel en Voeding.
Nutrigenomics onderzoekt de gezondheidseffecten
van voeding met technieken uit de moleculaire genetica en biologie. 'We zien door studies als deze in
PNAS steeds meer bewijzen voor de hechte relatie tussen genen, voeding
en gezondheid', zegt Müller. 'De genen liggen vast, die krijgen we van
onze ouders, maar ze hebben een zekere plasticiteit: hun activiteit
wordt beïnvloed door de omgeving, met name de voeding. We zijn en worden
wat we eten.' Müller doet zelf onderzoek naar
vetzuren en genen. 'We laten gezonde mensen vasten en kijken na 24 en 48
uur naar de genexpressie in hun bloedcellen. Zoiets leidt ook tot forse
effecten. Vasten is een soort stress. Je ziet dat allerlei processen
veranderen en sommige meteen in de spaarstand gaan.' Cellen meten voortdurend welke
voedingsstoffen ze binnenkrijgen. Bij elke metabole verandering, zoals
na het eten, passen ze hun cellulaire programma aan, bijvoorbeeld door
extra capaciteit in te zetten. 'Helaas zijn we door de evolutie
geprogrammeerd om heel efficiënt met energie om te gaan. Dat kan bij
onze huidige welvaart schadelijk zijn, vooral als we te eenzijdig
verzadigd vet eten.' Overigens heeft Müller ook
kritiek op de Amerikaanse studie. 'De auteurs onderzoeken niet één
interventie, maar drie tegelijk: dieet, beweging, stressbestrijding. Dat
zou ik zelf nooit doen. Een onderzoeksontwerp, zeker bij complexe zaken
als voeding en levensstijl, moet zo simpel mogelijk zijn. 'Wel vinden de onderzoekers een
duidelijk effect, en dat maakt het toch de moeite waard. Maar nu moet je
uitzoeken welke variabele precies die genetische veranderingen
veroorzaakt. Waar ligt het nu aan: minder vet, meer soja, meer beweging,
of de combinatie?'
De Amerikanen signaleren de beperkingen zelf ook. Ze
kondigen gerandomiseerde vervolgstudies aan met méér patiënten plus een
controlegroep. Dan hopen ze ook te ontdekken welke effecten de
genetische veranderingen eigenlijk hebben, en wat de consequenties voor
behandeling kunnen zijn.
Copyright 2008 PCM Uitgevers B.V.
All Rights Reserved